استاد محمدرضا شجریان مرد دوست داشتنی آواز ایران

14 05 2008

محمدرضا شجریان به سال 1319 در شهر مشهد دیده به جهان گشود. وی از همان کودکی زیر نظر پدرگرامی خود که وی نیز ازاساتید و قاریان زمان خود بود و محمدرضا نیز نزد پدر به فراگیری این هنر کهن ایرانی که همان تلاوت قرآن و آواز سنتی بوده پرداخت. وی درسن 10 سالگی برای اولین بار در رادیو به تلاوت قرآن مجید پرداخت.

اودر سال 57 برنده اول مسابقات کشوری تلاوت قرآن مجید شد. از سال37 در رادیو خراسان شروع به فعالیت کرد. پس از آن او به دعوت استاد پیر نیا به تهران آمد و به اجرای برنامه های گلها و برگ شبز شرکت کرد که وی دراین برنامه ها بیش از 100 برنامه اجرا کرده است. وی در سال 1345با احمد عبادی آشنا شدوازسال 1346به کلاس استاد مهر تاش رفت. درسسال 50 بااستاد فرامرز پایور آشنا شد و یادگیری سنتور و ردیف های آوازی را دنبال کرد. در سال52 نزد استاد عبدالله دوامی کلیه ردیف های موسیقی رابه همراه شیوه های تصنیف خوانی فراگرفت ودرسال 54 در محضر نورعلی خان برومند سبک سید حسن طاهرزاده را فراگرفت. او شیوۀ آواز خواندن اساتید به نام آواز زمان خود را با دقت از روی صفحات و نوارهادنبال می کرد بزرگانی مثل استاد اقبال السلطان،تاج اصفهانی،میرزاظلی،ادیب خوانساری،قوامی و بنان. وی از سال 54 به تدریس در رشته آواز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پرداخت ودرسال 58 باتعطیلی این رشته به کار تدریس خود در دانشگاه پایان داد.

وی درسال57 چندین سرود میهنی اجرا کرد ولی همکار خود را با ادارت دولتی ادامه نداد و در منزل مشغول تربیت شاگردان خویش شد.

زنده یاد ایرج بسطامی یکی از شاگردان استاد که خود یکی از مفاخر موسیقی سنتی ایران بود، روحش شاد.

کنسرت ها

استادان آواز

همکاری با رادیو و تلویزیون

محتوای کار

کارها

Information

29 responses

15 05 2008
کوچه باغ

خلاصه و مفید بود، ممنون.

قابلی نداشت.

22 05 2008
ایوب میرزایی

در استاد بودن ایشان که شکی نیست اما شهرام ناظریان دوست داشتنی تر است (از نظر من)

سلام
من هم با ایشان خیلی حال میکنم اما استادشجریان یه چیزه دیگه است.

29 07 2008
محمد جواد

به نظر من صدای استاد ناظریان از دل بر می اید و به دل می نشیند . شاید استاد شجریان اخر صدا باشه اما صداش به دل من نننشست.

سلام
محمد عزیز هر گلی یه بوی داره استاد ناظریان کارهای بسیار زیبا و ماندگاری داره که من هم از شنیدن آنها لذت می برم.
سلامت و پیروز باشی:)

29 09 2008
حميدرضا سيفي

بنام خداوند هستي بخش و عشق آفرين
با سلام به تمامي دوستداران موسيقي و فرهنگ و ادب ايران زمين
استاد محمدرضا شجريان كه شايد لقب استاد براي ايشان كم باشد. يكي از اسطوه هاي بزرگ ايران مي باشد به قول استاد فريدون مشيري ايشان خسرو آواز ايران مي باشند.
ما بايد دنبال تاثير گذاري موسيقي در بافتهاي مختلف جامعه باشيم . و تاثير گذاري آن را در استقبال بي نظير مردم براي اجرايهاي استاد در داخل و خارج از كشور مي توانينم ببينيم.
استاد شجريان تزروي خوش سروديست از ديار مهرباني.

سلام
حمید رضای عزیز استاد را بسیار خوب معرفی کردید و به نظر بنده کسی که بتواند جای استاد را بگیرد در حال حاضر یافت نمی شود البته هستند در بین اساتید گرامی بزرگان آواز اما همانطور که می گویند هر گلی بوی خاص خودش رو داره ولی این که جایگزین استاد باشند بنده بعید می دانم.
🙂

19 10 2008
و.دست آموز

استاد شجریان بزرگتر از مقایسه کردن است.acronym title

سلام من هم قصد مقایسه نداشتم.
🙂

9 11 2008
ساناز محامد گلوجه

سلام به دوستان هنر
ااستاد محمدرضا شجریان در تمام دنیا تک است تحریر های ایشان را تا کنون کسی نتوانسته بزند و بعید هم می دانم کسی بتواند. نا گفته نماند که ایران استادان زیادی در عرصه موسیقی و آواز دارد که برای رسیدن به اوج زحمات زیادی کشیدن تا بتوانند آثار خود را ارائه دهند که همگی آنها استاد هستند. استاد شجریان برای موسیقی ایرانی زحمت زیادی کشیدن. دستهای استاد بوسیدن دارد مرسی استاد مرسی
دوستتان داریم (سایه شما از سر موسیقی ایران کم نشود)

سلام
من هم باشما موافقم . علاقه شدیدی به وی و آثارش دارم البته در حال حاضر کم نیستند عزیزانی که بسیار کارهای زیبا و ارزشمندی را ارائه میدهند.
🙂

19 11 2008
زینب

سلام
من افتخار می کنم که بگم از دوستداران ایشون هستم و احساس می کنم ما حقشونو به جا نمیاریم و حتما ایندگان ما رو سرزنش خواهند کرد

4 01 2009
اهورا

سلام ، رباعی زیر ازشاعر گرانقدرآقای ایرج زبردست در ستایش استاد محمدرضا شجریان میباشد:
دست نفست ستاره ها را چیده است شب با دف ماه تا سحر رقصیده است
همچون سحر از عطر اذان ســـرشاری انگار لب تو را خـــــــــدا بوسیده است
از دوستانی که در مورد شهرام ناظریان نظر داده اند نیز تشکر میکنم و توضیح اینکه نام صحیح
ایشان شهرام ناظری میباشد که البته ایشان هم یکی ازخوانندگان خوب کشور هستندچه بد که مولوی و حافظ و فردوسی ایرانیان را باید اروپاییان بشناسند ودر مورد آنهاتحقیق کنند و ماهنوز نام صحیح خواننده ی معروف و مشهور خود را ندانیم باعث تاسف است.آثار آقای شهرام ناظری عبارتنداز:گل صد برگ – آتشی در نیستان – کیش مهر – بشنو از نی – یادگار دوست -موسی و شبان – کاروان شهید-کنسرت 77- لاله بهار – شور انگیز – غم زیبا – لولیان -ساقینامه 1و2 -حیرانی – دل شیدا- کنسرت اساتید- زمستان -در گلستانه- مولویه و…امیدوارم دوستان این آثار را تهیه کنند و با جان گوش کنند وبیشتر در مورد بزرگانی چون شجریان ،صدیف،ناظری و…مطالعه کنند

سلام اهورای عزیز
از این که با شما آشنا شدم خیلی خوشحالم از این که نظرتون رو نوشتید ممنونم و از بابت معرفی اثار استاد ناظری برای دوستارانش نیز سپاسگزارم بابت تذکرات داده شده در این وبلاگ کمال تشکر را دارم.
🙂

4 01 2009
اهورا

دوست وبلاگ نویس لطفا بیوگرافی استاد رو یکبار با دقت بخون و دوباره بنویس جمله بندیش ایراد داره با تشکر از وبلاگ خوبت

4 01 2009
اهورا

برگ شبز درسسال

فقط متوجه منظورتون اط این کامنت نشدم؟
سبز باشید و پایدار.

16 02 2009
محسن

سلام به همه دوستان
سخن در مورد استاد خیلی سخته اماهمین رو بگم که یادمون باشه که ایشون نتنهادر زمینه ی آواز استاد هستن درعکاسی – خوشنویسی- کشاورزی-نوازندگی-ساخت ساز و … نیز استاد هستن و دریک جمله ایشون هنرمند به معنای واقعی کلمه هستن

سلام محسن عزیز
کاملاً درسته باشما موافقم 😛

10 03 2009
کاظم

با سلام .همه نظرها محترمه ولی صدای استاد شجریان یه چیز دیگه است.هر کس البوم هایی چون بیدادبرادر بی قراره میهن ای میهن اواز دشتستانی و … را گوش کند نظرش درباره استاد تغییر می کنه.صدها سال باید بگذره تا پیر فلک شخصی مثل استاد را دوباره متولد کنه.شاید هم همایون بتونه جای پدر را بگیره.
به صحرا بنگرم کوه ودر و دشت نشان از قامت رعنای تو بینم(داد و بیداد)

سلام
کاملاً درسته البته سلیقه ها متفاوته ولی من خودم به شخصه خیلی از روزها با آثار استاد زندگی میکنم و خیلی آثارش رو دوست دارم.
سلامت باشیو پایدار.
🙂

21 03 2009
siavash

سلام به همه دوستان ایران دوست و عاشق فرهنگ و ادب ایران زمین و صد البته سلام به عاشقان موسیقی ناب ایرانی.لازم میدونم یه یادی هم از استاد مسلم آواز و موسیقی، ایرج بسطامی بکنم و بگم هرچند که بین ما نیست اما صداش تا موقع عروج همراهمون هست.کاشکی بود و بازم برامون میخوند.البته باید عرض کنم که ایشون در زمان خودشون بهترین سنتور نواز کشور هم بود.برای استاد شجریان احترم زیادی قایلم اما صدای استاد ایرج دگر چیزیست.{زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت…} یاحق

سلام بر سیاوش عزیز
سال نو برشما و خانواده محترم مبارک.
بله غروب کردن استاد بسطامی بسیار زود و ناگهانی بود، امیدوارم که روح اون مرحوم شاد و خوشنود باشد.
🙂

11 05 2009
حسين

با سلام من خودم عاشق صداي استاد شجريان هستم ولي از كارهاي قديمي استاد شجريان خيلي بيشتر لذت مي برم تا كارهاي جديدشان اميدوارم بتونم مجددا شاهد كارهاي بسيار زيبايي از استاد شجريان باشم مثل آستان جانان ، نوا مركب خواني ، در خيال، رسواي دل ، به ياد عارف و . . . . به نظر من ارزش صداي استاد در اجراي كارهاي اينچنين خيلي بيشتر مشخص ميشه همچنين ربناي استاد كه در ماه مبارك رمضان پخش ميشه روح تازه اي به جان خسته روزه داران هنگام افطار مي دمه من براي استاد عزيز موسيقي اين سرزمين آرزوي سلامتي ، بهروزي و طول عمر دارم

سلام
حسین عزیز
شما درست میگید البته همونطور که خود شما هم گفتید تمام کارهای استاد زیبا هستن.
سلامت و پیروز باشید.
🙂

28 06 2009
آقا مم رضا

به نظر من استاد شجریان اخر جذابیت هم از نظر صدا از نظر تصویر به نظر من ادم خوش صدا باید تصویرش هم جذاب باشه
وای که من دیونه استاد هستم کاش می شد یه بار از نزدیک ببینمش
یعنی می شه؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام آقا مم رضا انشااله که بشه:)
میشه:)

2 07 2009
amir soltani

سلام .
میخواستم به شما دوستان گرامی و دوستدار موسیقی بگم که ما کسی به اسم ناظریان نداریم .
ایشون شهرام «ناظری» هستند . نه ناظریان .
ضمنا» استاد بزرگوار شجریان سلطان بی رقیب موسیقی سنتی ایران هستند و خواهند بود

17 07 2009
بهار

استاد شجریان واقعا استاد موسیقی ناب ایرانی هستن. من ایشون رو خیلی دوست دارم همیدوارم صداشون هیچ وقت خاموش نشه وهمیشه برای ایران وایرانی بخونن به دور از هیاهوی سیاست،وامید وارم که عشق وعلاقه مارو نسبت به خودشون ازاین بیشتر درک کنن ومارو از صداشون صرفا به خاطر مسائل سیاسی محروم نکنن. خاک ایران تشنه ی صدای ملکوتی ایشون هس اما افسوس که این استاد بزرگ این صدای آسمانی روبه جای ایران به رسانه های بیگانه ارزانی داشتند.واقعا از این بابت دلم شکست……(هرکس به طریقی دل ما میشکند،بیگانه جدا دوست جدامیشکند،بیگانه اگرمیشکندحرفی نیست من درعجبم دوست چرا میشکند…). جاداره اینجا از همایون تشکرکنم که صدای مخملین وهمایونیشونو از ما دریغ نکردن.

17 07 2009
مولی

سلام خسته نباشید مطالب جالبی داشتید استفاده کردیم.
از این که از دوست داران استاد هستید خوشحالم
پایدار باشید و سبز

سلام
باعث خوشحالی منه.
🙂

22 11 2009
حسين احمدي نسب

سلام دوست عزيز:
بنده از دوستداران استاد شجريان ميباشم صداي ايشان بي نظير وبسيار زيبا ودوست داشتني است.

سلام
دوست عزیز من هم با شما موافقم

12 04 2010
اصغر دوستی

منم موافقم. استاد شجریان در کل جهان بی نظیر هستن

12 04 2010
اصغر دوستی

من یکی از طرفداران پروپا قرص استاد شجریان هستم. زنده باد استاد آواز ایران

22 05 2010
سینا

سلام به همه دوستان عزیز به نظر من استاد شجریان بهترین خواننده ی ایرانی هستند. افرادی مثل شهرام ناظری ،علیرضا افتخاری ،حسام الدین سراج و ایرج بسطامی از شاگردای استاد بودند. درسته که صداشون قشنگه اما هیچ کدوم از اونها به پای استاد شجریان نمیرسن

4 07 2010
عاشق استاد شجریان

خبر غافلگیرکننده؛ پاییز امسال کنسرت استاد شجریان در تهران.

حتما سر بزنید خوشحال میشم.

22 07 2010
احمد

صدای تورا دوست دارم ، صدای تو از آن و از جاودان می سراید
استاد شجریان موهبتی الهی است
خاک پاک استاد ، احمد

15 10 2010
دانیال

بی شک استاد بی بدیل آواز ایران استاد شجریانه ولی در خواندن تصنیف اساتید دیگر کارهای ارزشمندی ارائه داده اند از جمله آقای ناظری و بسطامی و …

3 01 2011
سیامک

من هر بار آواز استاد رو گوش میکنم روحم جلا پیدا میکند و اول صبح با صدای استاد انرژی میگیرم.

13 01 2011
حسام

با سلام و خسته نباشید
وبلاگ بسیار خوبی دارید خوشحال میشم اگه به وبلاگ من هم سری بزنید

26 09 2011
آستان وفا

مرا خواهید بخشید اگر از شما گله ای کنم و انهم اینکه مبادا از سر حب و دوستی به جای شنونده تصمیم بگیریم.هنر هر کس در جامعه بروز می کند و دیده و شنید می شود.من که باشم که نظرم را تعمیم دهم که فلانی چون است…بگذارید شنونده در دل تصمیم بگیرد که با کدام بال پر بگیرد.بار ها و بارها با صدای ایرج بسطامی عزیز شبها تا به صبح گریسته و خسته ام…چه گویم

20 03 2012
امیرحسین

استاد یکی ازماندگارترین خواننده های ایران است

پاسخی بگذارید

