کتابخانه ملی رشت

6 04 2008

در ورودی خیابان اعلم‌الهدی (همون خیابانی که از شهرداری به سمت سبزه میدون هست )جنب ساختمان شهرداری رشت قرار دارد. اين كتابخانه دارای ۱۵۰ هزار جلد كتاب چاپی و ۱۷۵۰ جلد كتاب خطی است كه برخی از آنها منحصر به فرد هستند. تعداد اعضای آن ۲۰۰۰۰ نفر است و روزانه به طور متوسط ۱۵۰۰ نفر از اين كتابخانه استفاده می كنند.( یادش بخیر من هم عضو بودم و چه روزهای رو اونجا گذرندم)

تاریخچه:

راستی یه کم عقب تر، قبل از تاسیس کتابخانه

فكر تاسيس كتابخانه ملی در سال ۱۳۰۶ توسط محمد علی تربيت، رييس اداره فرهنگ گيلان، در زمين اهدايی شهرداری رشت به اين اداره مطرح شد. در روز ۱۶ آذر سال ۱۳۰۶ جمعيتی به نام نشر معارف گيلان كه هدف آن ساخت كتابخانه ملی بود تشكيل شد و سرانجام در روز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۱۳ هم‌زمان با جشن هزاره حكيم ابوالقاسم فردوسی كتابخانه مذكور گشايش يافت. احداث اين بنا هم‌زمان با ساخت و ساز يک سلسله ابنيه اداری و عام‌المنفعه در شمال ايران در دوره عهد پهلوی اول انجام گرفت و نوع معماری آن تقليدی از معماری شرق اروپا می باشد.

کارها

Information

7 responses

6 04 2008
mimnoon

تنها جماعتی که کتاب رو میخورن و شعور دارن همون رشتیان.به جد بهش رسیدم.

6 04 2008
کوچه باغ

کاش من رشت بودم!

7 04 2008
پسر آریایی

سلام رفیق .
امروز خیلی برام روز جالبی بود !؟
به یاد هر کس که افتادم دیدم برام کامنت گذاشته ، خدا وکیلی کف کردم .
موفق باشی
سلام
بنده ارادت ویژه دارم نسبت به جناب عالی

7 04 2008
علیرضا

باز هم یک همشهری دیگر در وردپرس…!
سلام… بنده هم اهل رشت هستم…
و از آشنایی با شما خیلی خوشحال شدم…
در مورد مطلبی هم که گذاشتید متشکرم…
موفق باشید …
سلام
آشنای با شما باعث افتخاره من هم زمانی که با یک همشهری تو ورد پرس اشنا می شم بسیار خوشحال میشم.

8 04 2008
کاوه گیــــــلانی (لابدان)

در مورد کتابخانه ملی باید بگم که ساختمان جدیدش داره آماده میشه، یه ساختمان جدید و مجهز که کنار باغ محتشم(پارک شهر) ساخته میشه، البته اونجا قبلا ساختمان سابق استانداری بوده.
نکته ای هم در مورد کریدور زیر کتابخانه ملی بگم که اکثر جوون های رشتی اگه بخوان شهرداری قرار بذارن زیر کتابخونه ملی قرار می ذارن!
سلام
در مورد ساختمان جدیدش که ایجا تو ضیح دادی ممنون در مورد قرار بچه هام هم تو زمستون جای مناسبی هم تابستون دلیلش هم که خوب می دونی.

11 11 2008
فرزاد

سلام .واقعا شهر رشت شهر با مردمان با شعور و باسوادی که داره حقش برای پیشرفت بیشتر از اینهاست .اما دریغ که چوب آب و هوا و زیبایی طبیعتش رو میخوره. با آمار و ارقام میشه ثابت کرد که از خیلی از شهر هایی که برچسب محروم رو یدک میشن از نظر ساختار محرومتره.اما واقعا بایدآفرین گفت به همت مردمان این سرزمین که با سیلی صورت سرخ میکنند وباز خدایشان را شاکرند!!!!! بچه همین شهر!

سلام
فرزاد عزیز درست میگید من هم باشما موافقم ولی خوبی کار نمیشه کرد.
🙂

15 01 2009
ساینا

………………………

پاسخی بگذارید

